Regulamin KPP w Węgrowie
R E G U L A M I N
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W WĘGROWIE
z dnia 19 maja 2017 r.
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 708 i 768) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Regulamin określa strukturę organizacyjną i tryb kierowania oraz zakresy zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Węgrowie, zwanej dalej „Komendą”.
§ 2.
- Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy, przy pomocy którego Komendant Powiatowy Policji w Węgrowie, zwany dalej „Komendantem”, wykonuje na obszarze swojego działania zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
- Terytorialny zasięg działania Komendy odpowiada zasadniczemu podziałowi administracyjnemu państwa i obejmuje obszar powiatu węgrowskiego.
- Siedziba Komendy znajduje się w Węgrowie przy ulicy Józefa Piłsudskiego 6.
§ 3.
- Komendantowi podlega kierownik funkcjonującego na obszarze powiatu węgrowskiego Komisariatu Policji w Łochowie, zwanego dalej „Komisariatem”.
- Komendant jest przełożonym właściwym w sprawach osobowych policjantów i pracowników Komisariatu.
- Strukturę organizacyjną, organizację i tryb kierowania oraz zadania komórek organizacyjnych Komisariatu określa regulamin Komisariatu.
§ 4.
Zakres działania Komendy określają przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 5.
Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań określają przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie funkcjonowania organizacji hierarchicznej w Policji.
§ 6.
- Służba i praca w Komendzie wykonywana jest zgodnie z decyzją Komendanta w sprawie wprowadzenia rozkładu czasu służby policjantów w Komendzie oraz czasem pracy pracowników określonym w Regulaminie Pracy.
- Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani każdego dnia potwierdzać rozpoczęcie służby lub pracy własnoręcznym podpisem w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
- Przerwanie służby lub pracy wymaga zgody przełożonego i potwierdzenia w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
§ 7.
- W sprawach skarg i wniosków Komendant lub I Zastępca Komendanta przyjmują obywateli we wtorki w godzinach od 1600 do 1800.
- Zadania z zakresu przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania, skarg i wniosków kierowanych do Komendy i Komisariatu oraz przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania petycji kierowanych do Komendanta realizowane są w komórce, o której mowa w § 8 pkt 4 lit. c.
3. Nadzór nad realizacją zadań z zakresu problematyki skarg i wniosków w Komendzie sprawuje Komendant.
ROZDZIAŁ 2
Struktura organizacyjna Komendy
§ 8.
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
- Kierownictwo:
- Komendant Powiatowy Policji,
- I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji;
- Komórka organizacyjna w służbie kryminalnej:
- Wydział Kryminalny;
- Komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
- Wydział Prewencji,
- Wydział Ruchu Drogowego,
- Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Prasowo-Informacyjnych;
- Komórki organizacyjne w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:
- Referat Wspomagający,
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
- Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków,
- Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Komórka organizacyjna łącząca zadania służby kryminalnej i prewencyjnej:
- Posterunek Policji w Korytnicy.
ROZDZIAŁ 3
Tryb kierowania w Komendzie
§ 9.
- Komendą kieruje Komendant przy pomocy I Zastępcy Komendanta, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, zwanych dalej „kierownikami”, oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.
- Komendant jest uprawniony do wydawania zarządzeń, decyzji, regulaminów, rozkazów, a także do zawierania porozumień z organami administracji publicznej lub innymi podmiotami, w zakresie ustalonym przez obowiązujące przepisy prawa.
- Komendant może powoływać komisje i zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, w skład których mogą wchodzić policjanci i pracownicy Komendy, oraz wyznaczać osoby do realizacji zleconych zadań.
- Komendant może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
- Komendant wyznacza policjantów lub pracowników do koordynowania pracy w zespołach etatowych.
§ 10.
Komendant sprawuje nadzór nad realizacją zadań komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa w § 8 pkt 2, pkt 3 lit. c, pkt 4 oraz pkt 5 w zakresie służby kryminalnej, a także nad realizacją zadań Komisariatu w zakresie służby kryminalnej i wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.
§ 11.
- Komendanta podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta.
- Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich funkcji Komendanta, chyba że Komendant postanowi inaczej.
§ 12.
Zadania i kompetencje I Zastępcy Komendanta, z zastrzeżeniem § 13, określa Komendant w drodze decyzji.
§ 13.
I Zastępca Komendanta sprawuje nadzór nad realizacją zadań komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa w § 8 pkt 3 lit. a i b oraz pkt 5 w zakresie służby prewencyjnej oraz nad realizacją zadań Komisariatu w zakresie służby prewencyjnej.
§ 14.
- Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, bezpośrednio podległych policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych.
- Kierownika komórki organizacyjnej zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca albo, po uzyskaniu zgody przełożonego nadzorującego tę komórkę organizacyjną, policjant lub pracownik wskazany przez kierownika.
- Zastępowanie kierownika obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie, chyba że kierownik określi inny zakres zastępstwa.
- Kierownik komórki organizacyjnej Komendy oraz policjant lub pracownik wyznaczony do koordynowania pracy komórki organizacyjnej, w szczególności:
- planuje, organizuje, koordynuje i nadzoruje czynności służbowe wykonywane przez podległych policjantów i pracowników;
- określa szczegółowy zakres zadań podległej komórki organizacyjnej;
- sporządza karty opisu stanowisk pracy oraz opisy stanowisk pracy w kierowanej przez niego komórce organizacyjnej;
- może zlecać podległym policjantom i pracownikom wykonywanie, przez czas określony, innych zadań niż określone w kartach opisu stanowisk pracy i opisach stanowisk pracy, mieszczących się w zakresie zadań danej komórki organizacyjnej;
- jest obowiązany tworzyć warunki do:
- sprawnej realizacji zadań służbowych,
- kształcenia i doskonalenia zawodowego,
- kształtowania właściwych postaw etycznych i komunikacji interpersonalnej,
- utrzymania właściwego poziomu dyscypliny służbowej;
- ponosi odpowiedzialność za powierzone mu mienie Komendy.
- W odniesieniu do jednoosobowych stanowisk oraz zespołów, w których nie wyznaczono osoby do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy, szczegółowe zakresy zadań oraz karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy sporządza policjant lub pracownik wyznaczony przez Komendanta.
- Szczegółowe zakresy zadań komórek organizacyjnych zatwierdza Komendant.
- Kierownik może powołać na czas określony nieetatowe zespoły do realizacji zadań przez niego określonych oraz wyznaczać podległych policjantów i pracowników do koordynowania pracy tych zespołów.
- Kierownik może upoważniać podległych policjantów i pracowników do podejmowania określonych rozstrzygnięć lub załatwiania określonych spraw.
- W przypadku zmian organizacyjnych w Komendzie, a także zmian w zakresie zadań podległej komórki organizacyjnej, kierownik komórki organizacyjnej oraz policjant lub pracownik wyznaczony do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji szczegółowego zakresu zadań podległej komórki organizacyjnej.
- Karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy, sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie:
- szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
ROZDZIAŁ 4
Zakresy zadań komórek organizacyjnych Komendy
§ 15.
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
- w zakresie pracy operacyjnej:
- bieżące monitorowanie i analizowanie stanu zagrożenia przestępczością kryminalną oraz wypracowywanie skutecznych metod jej zwalczania,
- wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych związanych ze zwalczaniem przestępczości kryminalnej, w tym przeciwko życiu i zdrowiu, mieniu oraz dotyczących przestępczości narkotykowej, cyberprzestępczości, handlu ludźmi, przestępstw przeciwko Dziedzictwu Narodowemu oraz produkcji i dystrybucji fałszywych znaków pieniężnych,
- prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji w celu zbierania informacji o interesujących Policję zjawiskach, zdarzeniach, osobach, środowiskach i obiektach,
- prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób o nieustalonej tożsamości i nieznanych zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie zjawisk i zdarzeń dotyczących nielegalnego posiadania broni i materiałów wybuchowych, a także przeciwdziałanie aktom terrorystycznym na obiekty o znaczeniu strategicznym,
- zapobieganie, rozpoznawanie oraz zwalczanie zjawisk związanych z narkomanią,
- koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych przez Komisariat oraz współpraca w tym zakresie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji,
- sporządzanie harmonogramów i sprawozdań okresowych z przebiegu pracy operacyjnej,
- doprowadzanie i konwojowanie osób w ramach prowadzonych czynności postępowania karnego, karnego skarbowego lub w sprawach nieletnich,
- nadzór i ocena skuteczności poszukiwań oraz identyfikacji osób prowadzonych przez Komisariat,
- prowadzenie bieżącej współpracy z Wydziałem Techniki Operacyjnej Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu, zwanej dalej „KWP”, w zakresie planowania i organizacji czynności operacyjno-rozpoznawczych z wykorzystaniem środków techniki operacyjnej w prowadzonych sprawach kryminalnych albo pozbawionych innych źródeł dowodowych,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie zjawisk i zdarzeń dotyczących środowiska pseudokibiców sportowych,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie przestępczości w środowisku nieletnich;
- w zakresie pracy dochodzeniowo-śledczej:
- realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów,
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w formie śledztw, dochodzeń w sprawach o przestępstwa kryminalne zaistniałe na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, prokuraturami oraz innymi uprawnionymi organami państwowymi, samorządowymi, społecznymi, towarzystwami ubezpieczeniowymi, obywatelami, środkami społecznego przekazu,
- prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych oraz dokumentacji z tym związanej,
- prowadzenie nadzoru nad pracą procesową w Komisariacie w zakresie prawidłowości procesu wykrywczego, czynności rejestracyjnych w postępowaniu oraz gospodarką dowodami rzeczowymi;
- w zakresie techniki kryminalistycznej:
- wykorzystywanie metod i środków techniczno-kryminalistycznych przy ujawnianiu, utrwalaniu i zabezpieczaniu śladów oraz dowodów rzeczowych na oględzinach miejsc zdarzeń, osób i rzeczy w ramach grup operacyjno-procesowych,
- kryminalistyczna obsługa sekcji zwłok, eksperymentów procesowych, wizji lokalnych, przeszukań, okazań i innych czynności o charakterze procesowym lub operacyjnym,
- sporządzanie dokumentacji techniczno-poglądowej (fotograficznej, zapisu video, szkiców, planów) z oględzin oraz innych czynności,
- udział w daktyloskopowaniu zwłok, a w szczególnych przypadkach osób żywych (np. w przypadku zniekształcenia palców lub dłoni, zniszczenia naskórka itp.),
- współdziałanie z policjantami komórki dochodzeniowo-śledczej Komendy i Komisariatu w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania śladów i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych,
- szkolenie policjantów Komendy i Komisariatu z zakresu techniki kryminalistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki prowadzenia oględzin, posługiwania się przydzielonym sprzętem i środkami techniczno-kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów;
- w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej oraz cyberprzestępczości:
- prowadzenie form pracy operacyjno-rozpoznawczej w szczególności ukierunkowanych na ujawnianie i zwalczanie przestępstw gospodarczych oraz korupcyjnych, współpracę z osobowymi źródłami informacji, stosowanie metod pracy operacyjnej,
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze
i korupcyjne, - współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i Komisariatu oraz organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości, organami samorządowymi i służbami funkcjonującymi na obszarze powiatu w celu zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępstw gospodarczych i korupcyjnych,
- współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji oraz organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości, organami samorządowymi, instytucjami, inspekcjami i służbami funkcjonującymi na terenie powiatu w celu zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępstw gospodarczych i korupcyjnych,
- realizowanie zadań z zakresu pracy operacyjnej polegające na ujawnianiu, zapobieganiu i zwalczaniu przestępstw gospodarczych przeciwko:
- obrotowi gospodarczemu w tym: oszustw gospodarczych, przestępstw podatkowych i celnych, przestępstw z zakresu prawa handlowego,
- przestępstw związanych z naruszeniem własności dóbr intelektualnych wynikających z ustaw: prawo własności przemysłowej, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przepisów wynikających ze znowelizowanego kodeksu karnego,
- przestępstw o charakterze ubezpieczeniowym,
- przestępstw związanych z obrotem bankowym,
- „prania pieniędzy”,
- przestępstw przeciwko środowisku naturalnemu,
- przestępstw korupcyjnych,
- przestępstw na szkodę Unii Europejskiej;
- w zakresie obsługi informatycznej:
- prowadzenie kartoteki manualnej zawierającej meldunki rejestracji kryminalnej,
- nadzór formalny i weryfikacja danych na meldunkach o przestępstwie i wprowadzanie ich do systemów informatycznych Policji,
- utrzymanie pełnej sprawności węzła łączności telefonicznej jawnej i utajnionej, telekopiowej oraz telegraficznej Komendy i Komisariatu;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi KWP właściwymi w sprawach kryminalnych, w tym Laboratorium Kryminalistycznym, techniki operacyjnej, zwalczania przestępczości gospodarczej, korupcyjnej, narkotykowej oraz cyberprzestępczości.
§ 16.
Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- planowanie, koordynowanie, nadzorowanie działań w zakresie organizacji i pełnienia służby patrolowej, w tym przewodników psów służbowych, ocena efektywności działań prewencyjnych, wskazanie zagrożeń i kierunków przeciwdziałania;
- organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie działań w zakresie pełnienia służby przez dzielnicowych;
- organizowanie, koordynowanie, wykonywanie i nadzór nad realizacją konwojów i doprowadzeń;
- współpraca ze służbami, inspekcjami i innymi podmiotami realizującymi zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości, zwłaszcza wśród nieletnich oraz zjawisk patologii społecznych;
- współtworzenie, wdrażanie i realizacja programów i działań profilaktyczno-edukacyjnych zmierzających do zapobiegania przestępczości i zjawisk patologii;
- współpraca z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi, władzami oświatowymi w zakresie przeciwdziałania przejawom patologii społecznej: alkoholizmowi, narkomanii i przemocy w rodzinie;
- nadzorowanie i realizowanie zadań w zakresie sposobu przeprowadzania interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie pod nazwą ,,Niebieska Karta”;
- organizowanie, koordynowanie działań i nadzór w zakresie funkcjonowania służby dyżurnej;
- inicjowanie oraz realizowanie przedsięwzięć z zakresu profilaktyki społecznej;
- nadzorowanie i realizowanie problematyki dotyczącej stosowania prawa o wykroczeniach, współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi zajmującymi się zapobieganiem i zwalczaniem wykroczeń;
- organizowanie, wykonywanie i nadzorowanie służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych do wytrzeźwienia;
- wydawanie kart rejestracyjnych broni pneumatycznej i wydawanie pozwoleń na broń, w zakresie właściwości Komendanta oraz wprowadzanie danych o wydanych pozwoleniach oraz kartach rejestracyjnych broni pneumatycznej do rejestru BROŃ;
- przeprowadzanie wywiadów na żądanie uprawnionych organów;
- wydawanie opinii o osobach ubiegających się o wpis oraz wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej oraz na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
- wydawanie opinii o osobach ubiegających się o wydanie licencji detektywa;
- wykonywanie kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wprowadzanie i aktualizacja danych w aplikacji POBYT;
- wydawanie opinii o osobach zatrudnionych przy wytwarzaniu i obrocie materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
- ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w komunikacji publicznej, w tym kolejowej oraz na obszarach wodnych;
- sprawowanie nadzoru nad efektywnym wykorzystaniem sił i środków Policji w sytuacji wystąpienia katastrof, klęsk żywiołowych i zbiorowego naruszenia porządku publicznego na terenie Komendy;
- zapewnienie właściwego obiegu informacji o zagrożeniach związanych z przebiegiem imprez, uroczystości i zgromadzeń publicznych;
- zapewnienie gotowości podległego nieetatowego pododdziału prewencji Policji do realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem prewencyjnym imprez, uroczystości i zgromadzeń publicznych oraz innych działań policyjnych określonych w odrębnych przepisach;
- koordynowanie działań związanych z zabezpieczeniem miejsc czasowego pobytu osób podlegających ochronie oraz na trasach konwojów materiałów niebezpiecznych, wartości pieniężnych i muzealiów;
- zapewnienie skutecznej reakcji Policji na zgłoszenie o ujawnieniu lub podłożeniu ładunku wybuchowego, a w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych zapewnienie wsparcia działań przez policyjnego negocjatora;
- koordynowanie, a w razie potrzeby organizowanie policyjnych działań specjalnych (działania pościgowe, poszukiwawcze, zwalczanie skutków klęsk żywiołowych, katastrof naturalnych, awarii technicznych, skażeń, epidemii, itp.);
- współdziałanie z innymi służbami i instytucjami w zakresie możliwości wykorzystania potencjału tych służb i instytucji w działaniach o charakterze porządkowym i ratowniczym;
- utrzymywanie ciągłej gotowości planistyczno-sztabowej do podjęcia działań w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowych, katastrof naturalnych i awarii technicznych, zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;
- opracowywanie i bieżąca aktualizacja:
- planu działania Komendanta w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- planu działania Komendanta w warunkach wystąpienia katastrof i awarii technicznych,
- dokumentacji związanej z wprowadzeniem stanów nadzwyczajnych dla komórek organizacyjnych Komendy,
- procedur postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowych;
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z podmiotami pozapolicyjnymi, w szczególności z komórkami zarządzania kryzysowego wojewódzkich i powiatowych organów administracji publicznej, Państwową Strażą Pożarną, Wojskową Komendą Uzupełnień i jednostkami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z zakresu przygotowań do działania w warunkach sytuacji kryzysowych i przygotowań obronnych w Komendzie i jednostkach organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta oraz udział w takich przedsięwzięciach organizowanych przez inne podmioty;
- planowanie i organizowanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji przez Komendę i jednostki organizacyjne Policji funkcjonujące na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz przedsięwzięć na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Obrony Cywilnej i innych podmiotów;
- opracowywanie i bieżąca aktualizacja systemu alarmowego Komendy oraz sprawowanie nadzoru w zakresie dotyczącym właściwej organizacji alarmowania i ustalenia odpowiednich procedur niezbędnych dla osiągania wyższych stanów gotowości do działań w Komendzie i w jednostkach organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta;
- sprawowanie merytorycznego nadzoru nad całokształtem przygotowań do działań w warunkach sytuacji kryzysowych i przygotowań mobilizacyjno-obronnych realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki organizacyjne Policji funkcjonujące na obszarze terytorialnego zasięgu działania Komendanta;
- nadzorowanie realizacji odbywających się na obszarze terytorialnej właściwości działania Komendanta zabezpieczenia imprez, uroczystości i zgromadzeń publicznych oraz imprez organizowanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
- bieżące monitorowanie oraz gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także koordynacja działań Policji na terenie powiatu;
- prowadzenie postępowań w zakresie wydania opinii Komendanta o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach;
- obsługa policyjnych baz danych, dokonywanie sprawdzeń i udzielanie stosownych informacji uprawnionym osobom i podmiotom;
- obsługa łączności szyfrowej i faksowej;
- obsługa stanowiska recepcyjnego Komendy;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi KWP właściwymi w sprawach prewencji, sztabu, postępowań administracyjnych oraz konwojowych
§ 17.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- organizowanie, koordynowanie i realizowanie działań prewencyjno-kontrolnych zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zabezpieczanie imprez, zawodów sportowych i zgromadzeń organizowanych na drogach powiatu;
- reagowanie na zagrożenia będące główną przyczyną zdarzeń w ruchu drogowym, poprzez realizację priorytetów Komendy Głównej Policji i KWP;
- kreowanie polityki bezpieczeństwa z uwzględnieniem lokalnych zagrożeń w ruchu drogowym;
- wykonywanie niezbędnych czynności na miejscu zdarzeń drogowych;
- wykonywanie zleconych eskort delegacji rządowych i innych osób objętych szczególną ochroną, a także pilotaży ładunków niebezpiecznych i nienormatywnych;
- analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla potrzeb dyslokacji służby oraz opracowywanie informacji statystycznych dotyczących zdarzeń drogowych i wyników uzyskanych w służbie przez policjantów;
- opracowywanie wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu drogowego na podległym terenie oraz opiniowanie projektów stałej i czasowej organizacji ruchu na drogach powiatowych i gminnych;
- opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na organizowanie imprez wymagających wykorzystania dróg w sposób szczególny lub zabezpieczenie innych imprez odbywających się na drogach;
- nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w powiecie;
- prowadzenie działalności profilaktyczno-propagandowej na rzecz poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz „niechronionych” uczestników ruchu drogowego, a także realizowanie programów edukacyjno-wychowawczych w tym zakresie;
- wprowadzanie danych o zdarzeniach drogowych do komputerowych systemów informacyjnych, udzielanie informacji firmom ubezpieczeniowym o ich uczestnikach i skutkach oraz nadzorowanie prawidłowości, terminowości i rzetelności wprowadzania danych do policyjnych baz danych związanych z ruchem drogowym;
- udzielanie osobom zainteresowanym ustnych informacji, wydawanie zaświadczeń o wpisach ostatecznych lub tymczasowych w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
- prowadzenie szkoleń osób spoza Policji z zakresu kontroli ruchu drogowego;
- realizowanie innych zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, zleconych przez bezpośrednich przełożonych oraz Wydział Ruchu Drogowego KWP.
§ 18.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych należy w szczególności:
- wykonywanie działalności prasowo-informacyjnej;
- wspieranie procesu komunikacji wewnętrznej;
- współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- tworzenie, współtworzenie oraz współuczestnictwo w realizacji programów prewencji kryminalnej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby KWP oraz innych jednostek organizacyjnych Policji;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi KWP właściwymi w sprawach prasowo - informacyjnych i prewencji.
§ 19.
Do zadań Referatu Wspomagającego należy w szczególności:
- w zakresie kadr i szkolenia:
- prowadzenie spraw osobowych policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu w zakresie należącym do właściwości Komendanta,
- organizowanie procesu szkolenia i doskonalenia zawodowego dla policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu,
- opracowywanie projektów indywidualnych aktów administracyjnych Komendanta,
- doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy i Komisariatu przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,
- przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- przeprowadzanie naboru na stanowiska pracownicze w Komendzie i Komisariacie,
- opracowywanie regulaminu Komendy i koordynowanie procesu uzgadniania projektu regulaminu Komisariatu wydawanego w porozumieniu z Komendantem,
- prowadzenie ewidencji etatowo-kadrowej Komendy i Komisariatu, sporządzanie meldunku o stanie kadr Policji oraz innych informacji o stanie etatowo-kadrowym, obsługa Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji i Systemu Wspomagania Obsługi Policji, zwanego dalej „SWOP”,
- opracowywanie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji kadrowej Komendy jako jednostki organizacyjnej Policji przewidzianej do militaryzacji, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- wydawanie legitymacji służbowych pracownikom Komendy oraz prowadzenie ewidencji dokumentów wydawanych policjantom i pracownikom Komendy,
- monitorowanie potrzeb i wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy,
- współpraca z komórką organizacyjną KWP właściwą w sprawach kadr i szkolenia;
- w zakresie prezydialnym:
- prowadzenie sekretariatu oraz obsługa kancelaryjna Komendy,
- gromadzenie, ewidencjonowanie i udostępnianie zbiorów obowiązujących aktów prawnych resortowych i pozaresortowych,
- powielanie dokumentów,
- prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi KWP właściwymi w sprawach prezydialnych;
- w zakresie finansów, zaopatrzenia i transportu:
- realizacja wydatków reprezentacyjnych i okolicznościowych w ramach przyznanego limitu finansowego w odpowiednich paragrafach i pozycjach klasyfikacji wydatków budżetowych,
- sporządzanie projektów porozumień dotyczących Funduszu Wsparcia Policji,
- sporządzanie wniosków dotyczących przyjmowania darowizn i użyczeń sprzętu, sporządzanie projektów umów darowizny i użyczenia,
- sporządzanie wykazów wezwań do zapłaty i przesyłanie ich do Wydziału Finansów KWP,
- realizacja wydatków związanych z zaopatrzeniem Komendy i Komisariatu w materiały do napraw bieżących i konserwacji nieruchomości zgodnie z uzyskiwanymi pozwoleniami,
- sprawdzanie dokumentów księgowych (faktur VAT, faktur korygujących, rachunków, wniosków o dopłatę do wypoczynku, poleceń wyjazdów służbowych) pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym,
- przyjmowanie gotówki za mandaty karne gotówkowe i odprowadzanie jej do Urzędu Skarbowego,
- prowadzenie rozliczeń dotyczących wydatkowania gotówki na prowizje, stawiennictwo świadka i okazania,
- sporządzanie miesięcznych rozliczeń z pozostałości gotówki tzw. „sumy do rozliczenia”,
- sporządzanie list należności dla policjantów i pracowników cywilnych w systemie SWOP Płace,
- prowadzenie Koleżeńskiej Kasy Oszczędnościowo-Pożyczkowej, uzupełnianie kartotek, wypłacanie pożyczek oraz wkładów na podstawie przyjętych wniosków, prowadzenie księgi handlowej,
- nadzór nad terminowymi wpłatami należności wynikającymi z zawartych umów cywilno - prawnych, sporządzanie wykazu należności oraz odsetek dla Wydziału Finansów KWP,
- wystawianie w systemie SWOP faktur VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych oraz powadzenie rejestru faktur VAT,
- realizacja zadań z zakresu spraw socjalnych,
- prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia w rozbiciu na poszczególnych użytkowników i uzgadnianie jej raz w roku z ewidencją analityczną prowadzoną w Wydziale Gospodarki Materiałowo-Technicznej KWP,
- sporządzanie w formie elektronicznej i papierowej wykazów dodatkowych należności za niewydane w naturze posiłki profilaktyczne oraz równoważnika za żywienie psów służbowych,
- wydawanie i prowadzenie ewidencji magazynowo-materiałowej wydanych materiałów i napoi chłodzących poszczególnym użytkownikom,
- wydawanie gotowych dań regeneracyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zgłaszanie potrzeb w zakresie sprzętu, wyposażenia i materiałów,
- prowadzenie nadzoru nad zużyciem oleju napędowego w agregatach prądotwórczych oraz pozostałym sprzęcie gospodarczym zasilanym paliwem,
- monitorowanie zużycia energii elektrycznej, cieplnej, wody oraz ścieków, gazu, wywozu nieczystości i wprowadzanie odczytów liczników do Systemu Rozliczania Energii,
- prowadzenie ewidencji opału oraz zabezpieczenie próbek dostarczonego opału,
- prowadzenie ewidencji obrotów materiałów pędnych i smarów oraz materiałów w magazynie podręcznym,
- dostarczanie do zakładów naprawczych, z którymi są zawarte umowy, sprzętu i wyposażenia do naprawy, konserwacji i legalizacji,
- prowadzenie magazynu podręcznego sprzętu i materiałów,
- prowadzenie ewidencji postępowań wyjaśniających w sprawach szkód w majątku Komendy,
za) utrzymywanie porządku i czystości w budynkach i na terenie Komendy, obsługa pieca c.o.,
zb) prowadzenie ewidencji mieszkań będących w dyspozycji Komendanta i nadzorowanie gospodarki mieszkaniowej w Komendzie,
zc) prowadzenie dokumentacji mieszkaniowej policjantów podległych Komendantowi oraz emerytów/rencistów policyjnych,
zd) opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń mieszkaniowych dla uprawnionych policjantów oraz w zakresie pomocy w budownictwie mieszkaniowym dla uprawnionych emerytów/rencistów policyjnych,
ze) sporządzanie wykazów dodatkowych należności do wypłaty świadczeń mieszkaniowych dla uprawnionych policjantów oraz w zakresie pomocy w budownictwie mieszkaniowym dla uprawnionych emerytów/rencistów policyjnych, na podstawie wydanych decyzji administracyjnych organu Policji,
zf) uczestniczenie w nadzorze robót budowlanych mających miejsce w Komendzie i Komisariacie,
zg) realizacja zadań z zakresu przygotowań obronnych stosownie do właściwości komórki,
zh) prowadzenie gospodarki transportowej zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego, ewidencji użycia sprzętu transportowego w książce dyspozytora, ewidencji wypadków i kolizji drogowych, w których uczestniczył sprzęt transportowy,
- wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego oraz monitorowanie zużycia pobranych materiałów pędnych i smarów,
- zapewnienie sprawności technicznej użytkowanego sprzętu transportowego poprzez wydawanie zleceń na obsługi bieżące, przeglądy, naprawy oraz badania techniczne, prowadzenie ewidencji w/w zleceń,
- prowadzenie nadzoru nad eksploatacją sprzętu transportowego w Komendzie, w szczególności poprzez kontrole sprawności sprzętu transportowego, badań technicznych oraz dokumentacji jego eksploatacji,
- sporządzanie meldunków o zaistniałych wypadkach/kolizjach i przesyłanie do komórki KWP prowadzącej gospodarkę transportową,
- prowadzenie postępowań wyjaśniająco-szkodowych w sprawach uszkodzenia służbowego sprzętu transportowego,
- przechowywanie wszelkiej dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego,
- prowadzenie ewidencji zleceń wydawanych na naprawy pojazdów w podmiotach zewnętrznych,
- opracowywanie faktur za obsługi i naprawy służbowego sprzętu transportowego przychodzące z podmiotów zewnętrznych pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym oraz przesyłanie ich wraz z obowiązującą dokumentacją do Wydziału Transportu KWP,
- prowadzenie nadzoru nad wykonywaniem usług i ich zasadnością w zakładach zewnętrznych wykonujących naprawy pojazdów służbowych,
- przesyłanie wszelkich informacji o eksploatowanym sprzęcie transportowym w zakresie określonym przez komórkę prowadzącą gospodarkę transportową (Wydział Transportu KWP);
- współpraca z komórkami organizacyjnymi KWP właściwymi w sprawach finansów, zaopatrzenia i transportu
§ 20.
Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych Komendy i Komisariatu;
- zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane i przechowywane informacje niejawne;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- opracowywanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
- szkolenie policjantów i pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
- obsługa Komendanta w zakresie wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i Komisariacie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- zapewnienie ochrony fizycznej Komendy i Komisariatu;
- opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony Komendy i Komisariatu i nadzorowanie jego realizacji;
- prowadzenie kancelarii tajnej;
- prowadzenie składnicy akt Komendy;
- współpraca z komórką organizacyjną KWP właściwą w sprawach ochrony informacji niejawnych.
§ 21.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków należy w szczególności:
- koordynowanie działań i nadzór nad problematyką przestrzegania dyscypliny służbowej w Komendzie i Komisariacie, w tym prowadzenie ewidencji i sporządzanie okresowych sprawozdań dotyczących problematyki dyscypliny służbowej;
- koordynowanie i nadzorowanie zagadnień z zakresu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Komendy i Komisariatu, sporządzanie sprawozdań i analiz z tego zakresu;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach skarg i wniosków, koordynowanie informacji pozaskargowych oraz prowadzenie postępowań dyscyplinarnych i czynności wyjaśniających;
- rozpatrywanie i załatwianie petycji kierowanych do Komendanta;
- nadzór merytoryczny i formalny nad postępowaniami skargowymi prowadzonymi przez inne wyznaczone osoby spoza komórki;
- analiza ujawnionych nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu komórek organizacyjnych Komendy i Komisariatu oraz opracowywanie zasad eliminowania stwierdzonych nieprawidłowości;
- nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych;
- koordynowanie i prowadzenie zagadnień dotyczących kontroli zarządczej w Komendzie;
- nadzór i realizacja zadań z zakresu przestrzegania praw człowieka;
- współpraca z komórką organizacyjną KWP właściwą w sprawach kontroli oraz spraw dyscyplinarnych.
§ 22.
Do zakresu działania Jednoosobowego Stanowiska do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny służby/pracy oraz ochrony przeciwpożarowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności:
- kontrolowanie warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w komórkach organizacyjnych Komendy;
- bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- udział w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników
w komórkach organizacyjnych Komendy; - sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierającej propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy;
- udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służby i pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
- dokonywanie przeglądu stanu bezpieczeństwa pożarowego w budynkach, obiektach i na terenach użytkowanych przez komórki organizacyjne Komendy;
- sporządzanie analiz i informacji o stanie ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie wniosków zmierzających do poprawy zabezpieczenia przeciwpożarowego;
- sporządzenie oraz aktualizacja instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz regulaminu ochrony przeciwpożarowej dla obiektów Komendy.
§ 23.
- Do zakresu zadań posterunku Policji należy:
- realizowanie zadań służby prewencyjnej, a w szczególności:
- przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych,
- ujawnienie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- ujawnianie przestępstw i wykroczeń oraz wykrywanie ich sprawców;
- realizowanie zadań administracyjno-porządkowych;
- współdziałanie z samorządem terytorialnym oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Terytorialny zasięg działania Posterunku Policji w Korytnicy obejmuje obszar gmin: Grębków, Korytnica i Wierzbno.
ROZDZIAŁ 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 24.
Kierownicy komórek organizacyjnych oraz policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są obowiązani:
- do niezwłocznego zapoznania podległych policjantów i pracowników z postanowieniami niniejszego regulaminu;
- w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu, do określenia szczegółowych zakresów zadań podległych komórek organizacyjnych;
- do niezwłocznego dostosowania kart opisu stanowisk pracy oraz opisów stanowisk pracy do przepisów niniejszego regulaminu.
§ 25.
Decyzje wydane na podstawie regulaminu, o którym mowa w § 26 zachowują moc, jeżeli nie są sprzeczne z postanowieniami niniejszego regulaminu.
§ 26.
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Węgrowie z dnia 20 lipca 2011 r. z późn. zm.[1]).
§ 27.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 20 maja 2017 r.
Komendant Powiatowy Policji
w Węgrowie
mł. insp. Andrzej STYRCZULA
W porozumieniu:
Komendant Wojewódzki Policji
z siedzibą w Radomiu
insp. Tomasz MICHUŁKA
[1]) Wymieniony regulamin został zmieniony regulaminem z dnia 22 października 2013 r., regulaminem z dnia 28 lutego 2014 r., regulaminem z dnia 27 października 2014 r., regulaminem z dnia 3 sierpnia 2015 r., regulaminem z dnia 16 września 2015 r., regulaminem z dnia 6 listopada 2015 r. oraz regulaminem z dnia 22 października 2016 r.
Pliki do pobrania
-
Regulamin KPP w Węgrowie
Data publikacji 06.03.2017 14:00(pdf 134.24 KB)